آنچه درباره صندوق پروژه باید بدانیم


نحوه فروش املاک مازاد دستگاه های دولتی اعلام شد

اقتصاد 100-رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه معاملات ثانویه صندوق املاک و مستغلات از امروز آغاز می شود، گفت: این صندوق به فعالسازی املاک غیرفعال دستگاههای دولتی کمک می کند.

به گزارش گروه زیر بنایی اقتصاد 100، در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در سازمان بورس یکی از سیاست های ما تشویق سرمایه گذاران با استفاده از ابزارهای مالی است، گفت: در چند ماه گذشته سه صندوق مالی در یک سال گذشته راه اندازی شده و حالا صندوق املاک و مستغلات با همکاری صندوق بازنشستگی به نتیجه رسیده است.

مجید عشقی با بیان اینکه بازار ملک در بورس مغفول مانده است، افزود: ۹۰ درصد سرمایه گذاران املاک بخش خصوصی هستند با این حال در بورس تنها ۴۴ شرکت مربوط به املاک و مصالح در تابلو معاملات حضور دارند.

او با تاکید بر اینکه این صندوق می تواند در تامین مالی پروژه ها موثر باشد، اظهار کرد: معاملات ثانویه صندوق املاک و مستغلات از امروز آغاز می شود.

او افزود: در دولت بحث مولدسازی دارایی ها به صورت جدی مطرح است که با بهره برداری از این صندوق می توان گام جدی برداشت و به نوعی کمک می کند تا دارایی های غیرفعال در دستگاه های دولتی مورد استفاده قرار بگیرند.

سرمایه صندوق در زمان پذیره نویسی ۱۶۵ میلیارد تومان با واحدهای اسمی ۱۰۰۰ تومان خواهد بود و اولین سرمایه گذاری صندوق بر روی یک ملک اداری با متراژ حدود ۹۰۰ متر مربع و حدود ۱۴ سال در خیابان ملاصدرای تهران تأسیس شده است.

قرار است املاک و مستغلات توسط هیات کارشناسی متشکل از ۳ عضو از کارشناسان رسمی، مرکزوکلا و مشاوران خانواده حقوق قضایی انجام می شود.

این صندوق قرار است در خرید و تملک دارایی های غیرمنقول، فروش و اجاره دارایی های غیرمنقول موضوع سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در اوراق بهادار شرکت های ساختمانی و سرمایه گذاری در واحدهای صندوق های املاک و مستغلات و صندوق های زمین و ساختمان اقدام کند.

تولید بدون کارخانه!

تولید بدون کارخانه؛ پدیده رو به گسترش آنچه درباره صندوق پروژه باید بدانیم بازار لوازم خانگی ایران است. پدیده‌ای که منجر به تولید کم‌هزینه‌تر لوازم خانگی می‌شود اما تضمینی برای کیفیت به مصرف کنندگان نمی‌دهد و حالا به همین دلیل به یک نگرانی بزرگ برای بازار لوازم خانگی تبدیل شده است.

تولید بدون کارخانه!

احسان فدایی: تولید بدون کارخانه؛ پدیده رو به گسترش بازار لوازم خانگی ایران است. پدیده‌ای که منجر به تولید کم‌هزینه‌تر لوازم خانگی می‌شود اما تضمینی برای کیفیت به مصرف کنندگان نمی‌دهد و حالا به همین دلیل به یک نگرانی بزرگ برای بازار لوازم خانگی تبدیل شده است.

OEM‌ها ماهیگران قهار بازار

در صنعت لوازم خانگی سه گروه عمده در بخش تولید و عرضه مشغول فعالیت هستند؛ گروه نخست شامل شرکت‌هایی می‌شوند که خطوط تولید فعال دارند و در قالب SKD و CKD پروسه عملیات کاری روی محصول را انجام می‌دهند. بخشی از این قطعات و مواد اولیه، توسط پیمانکاران داخلی و بخشی دیگر از مجرای واردات، تأمین می‌شود که در نهایت با انجام فرایند کاری روی خطوط، منجر به تولید کالایی می‌شود که در معنای عام، مونتاژ خوانده می‌شود.

گروه دوم، مجموعه‌هایی هستند که واردات محصول کامل را بر عهده دارند.این مجموعه، خط تولید ندارند و به صورت قانونی و رسمی یا غیررسمی اقدام به واردات می‌کنند. البته طبق قوانین جدید تنها کالاهایی اجازه واردات دارند که مشابه آنها در داخل تولید نمی‌شود.

گروه سوم، OEM‌ها هستند که نه در گروه تولیدکنندگان جای می‌گیرند و نه واردکنندگان. OEM‌ها با توجه به شناختی که از بازار و سلیقه مردم دارند، با ثبت یک برند و نام تجاری، به واحدهای تولیدی سفارش می‌دهند و آنها محصول را با مشخصات و برند سفارشی تولید کرده و سپس از مجرای شبکه توزیع به بازار عرضه می‌کنند.

OEM که مخفف کلمه Original Equipment Manufacture بوده آنچه درباره صندوق پروژه باید بدانیم در لغت به معنی تولیدکننده اصلی قطعات است. اما در واقع تولید OEM به نوعی استفاده از ظرفیت‌های تولیدی یک کارخانه برای تولید محصول با نام برند دیگر است. به عبارت بهتر استفاده از محصول تولیدی یک کمپانی با برند کمپانی دیگر را تولید به صورت OEM می‌گویند.

البته این‌گونه از تولید مخصوص کمپانی‌های لوازم خانگی نیست بلکه در بسیاری از بخش‌های تجاری مانند سخت‌افزار، قطعات الکترونیکی، خودرو و حتی در حوزه نرم‌افزار و بازی‌های کامپیوتری نیز شاهد آن هستیم.

تولید OEM در حقیقت تولید بدون کارخانه بوده که این روزها در بسیاری از صنایع جهان رواج یافته است. متأسفانه برای این‌گونه تولید چارچوب و ضوابطی وجود ندارد و حضور این پدیده و البته استفاده نادرست از آن در کشورهای غیرتوسعه‌یافته و در‌حال‌توسعه موجب آسیب‌دیدگی شدید در بخش تولید خواهد شد. در صنعت لوازم خانگی، OEM یک پدیده ناشناخته است، ناشناخته از این منظر که مشخص نیست ادامه این فرایند چه عواقبی خواهد داشت.

OEM‌ها واحدهایی هستند که به عنوان بخش تولید شناخته نمی‌شوند، اما می‌توانند در کنار بخش تولید حضور داشته باشند، با نام و نشان خود نفس بکشند و تأمین بازار را بر عهده بگیرند. این گروه نه به عنوان واسط، بلکه به اسم و برند خود، برای کالایشان تبلیغ می‌کنند، مشتری پیدا می‌کنند و بازار را در دست می‌گیرند آن هم بدون آن که خط تولیدی داشته باشند یا سرمایه‌ای صرف نیروی انسانی کرده باشند.

این واحد‌ها، علاوه بر مزایایی که دارند، تهدیدهایی نیز می‌توانند برای صنایع داشته باشند. البته OEM‌ها در بخش‌های مختلف و صنایع دیگر نیز حضور دارند.

تا فروردین 1400، عملا قانونی در این زمینه وجود نداشت، اما از این زمان با توجه به ابهامات گسترده‌ای که در مسیر فعالیت این شرکت‌ها پدید آمده بود، وزارت صمت دستورالعملی صادر و آن را قانونمند کرد. با توجه به آنکه تا پیش از این دوره، استراتژی صنعتی تعریف شده و مدونی در این صنعت نداشتیم و مشخص نبود در چه زمینه‌ای چه تعداد واحد صنعتی باید ایجاد شود، واحدهای بسیاری در اقصانقاط کشور مجوز فعالیت اخذ کردند بدون آنکه ساماندهی و برنامه هدفمندی برای آنها در نظر گرفته شود. بر این اساس بود که ظرفیت مازاد بر نیاز بازار کشور شکل گرفت و عملا شاهد هدررفت بخش عطیمی از سرمایه‌ها در این مسیر شدیم.

OEM یک مدل از توسعه صنعتی است که با توجه به ظرفیت خالی موجود کارخانه‌ها، منطق و عقل اقتصادی حکم می‌کرد که صاحبان برندها از آن استفاده کنند . OEM‌ها بدون آنکه سرمایه‌گذاری ثابتی برای ایجاد کارخانه کنند، شروع به بهره‌برداری از ظرفیت واحدهای فعال کردند تا عملا یک بازی برد - برد را شکل دهند.

بازاریابی پیش از تولید

سفارش کالا بسته به نوع محصول متغیر است؛ به این صورت که بعضی طرح یا قالب آن را به کارخانه می‌برند یا از محصولات طراحی‌شده یکی را انتخاب می‌کند و می‌خرد. البته باید هزینه قالب و هزینه‌های جانبی آن پرداخت شود‌.

در این مدل سفارش‌گذاری، شرکت‌هایی ورود می‌کنند که پیش از این مرحله اقدامات مربوط به ثبت برند اختصاصی‌شان را انجام داده‌اند‌. اطلاعات فروش و کانال‌های بازار را در اختیار گرفته‌اند و در مرحله آخر نیاز به محصول برای عرضه پیدا کرده‌اند.

تعداد و تنوع OEM‌ها در کشورچین فراوان است. کافی است حیطه کارتان را مشخص کنید و درخواستتان را به آنها بدهید، از صفر تا صد یک پروژه را می‌توانند انجام دهند. از طراحی تا اجرا و بسته‌بندی را می‌توان روی آنها حساب ویژه باز کرد. البته کیفیت‌های مختلفی هم دارند از پایین‌ترین تا بالاترین که به تناسب، قیمت‌های متفاوتی هم دارد .

فرصت‌ها و تهدیدهای OEM ها

با وجود همه محسنات و امتیازاتی که OEM‌ها دارند، اما یک جایی از این روند پایش می‌لنگد. آن هم دقیقا همان پایی است که بیشتر صنایع با آن درگیرند، خدمات پس از فروش.

پاشنه آشیل هر صنعتی همین موضوع است. در حوزه لوازم خانگی، اگر برندی می‌خواهد مانا باشد و در طولانی‌مدت دوام بیاورد، باید روی خدمات پس از فروش تمرکز کند و این بعد از فعالیتش را تقویت کند. نکته دیگر آنکه OEM‌ها واحدهایی هستند که نه تولید دارند و نه توان اشتغال‌زایی، به این جهت ارزش افزوده‌ای که تولیدکننده برای اقتصاد و صنعت می‌تواند به دنبال داشته باشد را ندارد.

نباید فراموش کرد که وجود OEM‌ها در شرایط بازار رکودی مانند اکنون که میزان تولید واحد‌ها اضافه بر ظرفیت بازارشان است، به نفع تولید کننده است. کارخانه‌های تولیدی خط فعال دارند و به تبع آن حقوق و دستمزد کارگران، مالیات و عوارض نیز طبق روال باید پرداخت شود. همه اینها در شرایط رکودی، سربار هزینه‌های واحد تولیدی است. OEM‌ها می‌توانند با بازار و مشتریانی که در اختیار دارند، هزینه‌های سنگین تولید‌کننده را کاهش دهند. با توجه به گستره فعالیت OEM‌ها و در عین حال ضرورت فعالیت آنها و امتیازاتی که برای بخش تولید دارند، فعالان و سرمایه‌گذاران می‌توانند پروانه فعالیت برای محصولاتشان را دریافت کنند، البته دریافت استانداردهای لازم در این بین هم ضروری است. به این معنا که گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه همان مجوز OEM‌ها توسط وزارتخانه صادر می‌شود. به دلیل آن که OEM‌ها نیاز کشور هستند و کمک می‌کنند که ظرفیت‌های مازاد و خالی واحدهای تولیدی فعال شوند، در عین حال، سرانه سربار هزینه‌ها کاهش یابد و تولید و فعالیت واحدهای تولیدی اقتصادی‌تر از پیش باشد.

نکته دیگر که از امتیازات OEM‌ها محسوب می‌شود، تخصیص سرمایه‌شان در حوزه تبلیغات و برندسازی است. فروش کالاها در اقساط بلندمدت به فروشگاه‌ها یا برگزاری جشنواره‌های مختلف و اهدای هدایا از جمله راهکارهای آنهاست. سرمایه‌ای که می‌توانست در بخش تولید صرف شود، حالا صرف فروش بهتر می‌شود. به این دلیل آنها با گشاده‌دستی به فروشنده و مصرف‌کننده تسهیلات ویژه می‌دهند که در نهایت شرایط جلب رضایت هر دو فراهم می‌شود.

الزامات حیات OEM‌ها در اقتصاد ایران

به دلیل ریل‌گذاری غلط و اشتباه مهلک در هدایت سرمایه‌گذاران، ظرفیت تولیدی فعالان لوازم خانگی کشور، چند برابر نیاز بازار داخلی است؛ به عنوان مثال ظرفیت اسمی تنها پنج برند اصلی کشور از میان حدود 250 شرکت فعال این حوزه، به میزانی است که عملا پاسخ‌گوی نیاز کامل بازار داخلی برای یک سال می‌شود.

بیشتر شرکت‌ها به دلیل فقدان نیازسنجی و تدوین یک برنامه دقیق و مشخص، تحت تأثیر آمارسازی‌ها و پروپاگاندای پیرامون این صنعت، با سودای سودآوری، پا به این عرصه گذاشتند و عرضه به بازار را فراتر از آنچه باید باشد انجام می‌دهند. نبود استراتژی مشخص در صنعت لوازم خانگی، منجر به ایجاد اشتغال‌به‌کار کاذب شده است. اتفاقی که پیش‌تر در صنعت خودرو نیز رخ داده است. با توجه به شرایط بازار، بسیاری از این واحد‌ها، با کمتر از 10 درصد ظرفیت فعال هستند. در چنین شرایطی OEM‌ها می‌توانند آب حیات واحدهای تولیدی باشند تا خط تولید یکسره برقرار باشد و نبض حیاتش ممتد بزند.

نظارت بر بقای OEM ها

منطقی که پیش‌تر باید در اعطای مجوز به واحد‌های تولیدی به کار می‌افتاد و مانع از هدایت این حجم سرمایه‌گذاری غیراقتصادی به سمت صنعت لوازم خانگی می‌شد، حالا بهتر است در نظارت بر OEM‌ها فعال شود. در شرایط فعلی بخش عظیمی از پتانسیل نهفته در سرمایه‌گذاری این صنعت را از دست داده‌ایم آن هم در شرایطی که هم‌زمان با تغییر الگوی خرید مردم متأسفانه شرایط تحریمی، امکان صادرات و کسب بازارهای منطقه را نیز به کمترین میزان خود رسانده است. حتی درصورتی‌که بتوانیم با کشورهای همسایه وارد مذاکره شویم، به دلیل آنکه واردات مواد اولیه به دلیل قیمت ازر با قیمتی بالا به دست تولیدکننده می‌رسد، تولیداتمان از نظر قیمتی در کنار برندهای جنوب شرق آسیا، مزیت رقابتی پیدا نمی‌کند. البته به این مشکلات باید مصایب نقل و انتقالات مالی را نیز اضافه کرد؛ بنابراین با این شرایط چاره‌ای نیست جز اینکه بر تداوم و تسهیل حیات و بقای OEM‌ها تمرکز شود . آنچه اهمیت دارد این است که مجموعه‌های مذکور با معرفی یک برند می‌توانند وارد عرصه شوند، اما باید در یک چارچوب مشخص و تحت قوانین و مقررات خاصی فعالیت کنند . به این معنا که بررسی شود آیا این شرکت که مدعی یک برند خاص است، تمام مجوزها و استانداردهای لازم را برای فعالیت دارد یا خیر؟

در بعد دیگر، با توجه به این نکته که OEM‌ها سرمایه لازم برای فعالیت را دارند، باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که یک برند برای سال های سال فعال بماند. این موضوع نه تنها در بخش عرضه حائز اهمیت است، بلکه در حوزه خدمات پس از فروش ملموس‌تر می‌شود .

تولد و ظهور برندهای مختلف و فعالیت کوتاه و در ادامه نزول و افول آنها، می‌تواند ضربه سهمگینی به اعتماد مصرف‌کنندگان به عنوان سرمایه اجتماعی بازار نسبت به برند و تولید ایرانی وارد کند. تولید و عرضه یک برند باید تداوم داشته باشد و نسل به نسل در حافظه و تجربه زیسته افکار عمومی تثبیت شوند تا بتوانند جای خود را در سبد کالای خانوار و بازار کشور تثبیت و استوار کنند.

تولید بدون کارخانه؛ مجاز یا غیر مجاز؟

یکه نکته حائز اهیمت در خرید این‌گونه محصولات وجود دارد و آن هم این است که فروش این محصولات از نظر قانونی مشکلی ندارد اما لازم است بدانید محصولاتی که با برچسب OEM تولید می‌شوند، از مقررات خاصی پیروی می‌کنند که شما با خرید این محصولات، باید آنها را بپذیرید!

کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات در حوزه لوازم خانگی یک امر حیاتی و واجب است، چراکه مصرف‌کننده با پرداخت هزینه‌ای گران یک کالای مصرفی را خریداری می‌کنند که از آن انتظار دوام و کیفیت دارد. اما آیا تولیدات OEM از این دو فاکتور پیروی می‌کنند؟

نمی‌توان گفت که تولیدات OEM ذاتا بی‌ءکیفیت هستند اما معمولا شرکت‌هایی سراغ این‌گونه تولیدات می‌روند که قصد دارند هزینه کمتری برای تجارت خود بپردازند. در بیشتر مواقع کاهش هزینه‌ها به منزله کاهش کیفیت نیز خواهد بود. موضوعی که در کشورهای در حال توسعه یا توسعه‌نیافته نمود بیشتری پیدا می‌کند.

از سوی دیگر در تولید با این روش، ضمانت قابل استنادی برای آنکه شرکت مذکور، مدت‌زمانی طولانی مبادرت به عرضه و خدمات پس از فروش پایدار داشته باشد، وجود ندارد. این بدان معناست که شرکتی که از ظرفیت‌های تولیدی یک کارخانه برای تولید استفاده می‌کند، این امکان را دارد که با کمترین نوسان غیرمنتظره در بازار یا تغییر استراتژی، حتی یک سال بعد نیز به فعالیت خود ادامه ندهد و به دنبال تجارت دیگری برود. آن وقت تکلیف خریدارانی که این محصول را خریده‌اند چه می‌شود؟ چه کسی پاسخ‌گوی خدمات آنان خواهد بود؟

در صنعت لوازم خانگی، OEM یک پدیده ناشناخته است. ناشناخته از این منظر که مشخص نیست ادامه این فرایند چه عواقبی خواهد داشت.

تنش آبی؛ وضعیتی که باید در البرز جدی گرفته شود

تنش آبی؛ وضعیتی که باید در البرز جدی گرفته شود

کرج – ایرنا- تداوم خشکسالی در مناطق مختلف کشور به ویژه البرز شرایط شکننده ای برای محیط زیست انسانی ، گیاهی و جانوری به وجود آورده است، پدیده ای که با وجود طرح های جهادی آبرسانی نباید به سادگی از کنار آن گذشت .

به گزارش ایرنا، بارش ها در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ استان البرز طبق گزارش های رسمی ، کمتر از متوسط نرمال بلندمدت و کوتاه مدت بود به طوریکه میزان این بارش ها حتی به متوسط سالانه کشور یعنی ۲۵۰ میلی متر نرسید.این در حالی است که متوسط بارندگی سالانه البرز در زمان ترسالی بیش از ۴۰۰ میلی متر ثبت شده است که گاهی مواقع بارش ها از این مقدار هم فراتر رفته است.

در این حال بیشتر بارش های سال زراعی گذشته در ارتفاعات رخ داد و دشت های زخم آنچه درباره صندوق پروژه باید بدانیم خورده از خشکسالی کمتر تحت تاثیر بارش قرار گرفتند به طوریکه تالاب صالحیه شهرستان نظرآباد که بیش از ۱۰ هزار هکتار وسعت دارد براثر کم آبی خشکید و زمین ترک خورده آن همچنان در انتظار نزول رحمت الهی است .
این تالاب که در سال های پربارش میزبان صدها گونه پرنده بومی و مهاجر است اما امسال گویی همه از اطراف آن رمیده اند و اثری از آب ، زیست جانوری و رویش گیاهی در محدوده آن دیده نمی شود.
بارش های سیلابی تابستان ۱۴۰۱ در مناطق کوهستانی استان البرز به ویژه طالقان و حاشیه جاده کرج - چالوس هم اگر چه با خساراتی مانند نابودی بیش از ۷۰ دستگاه خودرو و آسیب رسانی به چند روستا داشت اما گویا کوه ها تشنه تر از دشت ها آن را بلعیدند و سهم اندگی به پایین دست جاری شد که البته خوشبختانه به کام طرح های آبخوانداری رفت .
با این وجود از ابتدای سال زراعی جدید (مهرماه ۱۴۰۱) تاکنون میزان بارش ها در استان البرز نزدیک به صفر بوده و اگر چه پیش بینی هواشناسی از وقوع بارش های نرمال در ماه پایانی پاییز و فصل زمستان حکایت دارد اما ضربه خشکسالی آنچنان عمیق است که بنا به گفته متولیان امور آب استان ، آثار عطش خشکسالی به این سادگی قابل جبران نیست.

استان البرز با حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر به واسطه مهاجرت ها به این جمعیت افزوده می شود که در کنار صنایع و کشاورزی و باغداری آب بر فشارها را بر سفره های زیر زمینی و منابع آبی استان افزایش داده به طوریکه سطح آبخوان های البرز به میزان زیادی پایین رفته و نگرانی عمیق به وجود آورده است.

طبق آمار رسمی ۸۰ درصد آب مصرفی البرز از سفره های زیر زمینی و ۲۰ درصد دیگر از ۲ سد کرج و طالقان تامین می شود ضمن اینکه به سبب خشکسالی سدهای البرز نیز به کمترین سطح ذخیره آبی رسیده است.
۷۰ سانتی متر متوسط افت سفره های زیر زمینی

تنش آبی؛ وضعیتی که باید در البرز جدی گرفته شود

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان البرز در توصیف وضعیت سفره های زیر زمینی به عنوان مهمترین منبع تامین آب مردم البرز اظهار داشت: این منابع آبی در وضعیت بحرانی قرار دارند به طوریکه متوسط افت آبخوان های استان ۷۰ سانتی متر است .
سعید نقدی گفت : طبق بررسی های علمی میزان افت کلی سفره های زیر زمینی استان البرز طی ۳۰ گذشته تاکنون به بیش از ۲۱ متر رسیده که زنگ خطری برای محیط زیست انسانی ، گیاهی و جانوری است؛ در عین حال میزان کاهش سفره های زیر زمینی در حاشیه دشت های البرز ملموس تر بوده و بیش از این رقم محاسبه شده است.

به گفته وی ، فقدان الگوی کشت در سال های گذشته خسارت بر منابع آبی البرز را بیشتر کرد ؛ طرحی که از امسال با حمایت دولت سیزدهم برای اولین به اجرا درآمده و امید می رود با این الگو بتوان مصرف منابع آبی در بخش کشاورزی را مدیریت کرد.

مدیر مطالعات پایه آب شرکت منطقه ای البرز ، کشت محصولات آب بر مانند ذرت و سبزی پس از فصل برداشت گندم و جو در زمین های البرز را علل برداشت بی رویه آب در استان دانست و گفت : با توجه به شرایط آبی استان البرز کشت انواع محصولات باید متناسب با نیاز ساکنان استان باشد.

نقدی اظهار داشت : در جریان بازدید ها مشخص شد که در برخی نقاط استان گندم را در خرداد ماه برداشت می کنند و ذرت ، کاهو و سبزی به عنوان کشت دوم جایگزین می شود محصولاتی چندین برابر گندم آب مصرف می کنند.

وی ادامه داد: نبود الگوی کشت سبب شده تا برخی کشاورزان آسیب های جدی را در برداشت بی رویه به آبخوان های استان البرز وارد کنند؛ باید در شرایط کم آبی به الگوی کشت توجه شود.

در این حال وجود حدود هشت هزار حلقه چاه غیر مجاز آب در مناطق مختلف استان البرز یکی دیگر از آسیب هایی است که در کنار خشکسالی به نابودی سفره های زیر زمینی افزوده هر چند که اکنون متولیان امور آب با سرعت در حال شناسایی و انسداد این چاه ها هستند.

همچنین پایین رفتن سطح آب و خشکسالی سبب فرونشست زمین در مناطقی از استان البرز از جمله دشت های نظرآباد و اشتهارد شده است.

۶۰ درصد ظرفیت سدهای البرز خالی از آب

تنش آبی؛ وضعیتی که باید در البرز جدی گرفته شود


مدیر مطالعات پایه آب شرکت منطقه ای البرز به وضعیت کنونی سدهای کرج و طالقان اشاره کرد و گفت : ۶۰ درصد ظرفیت این ۲ سد در زمان کنونی از آب آشامیدنی تهی است .
وی بابیان اینکه متولی آب فقط شرکت آب منطقه ای استان نیست بلکه دیگر دستگاه ها مانند جهاد کشاورزی ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت و محیط زیست نیز دخیل هستند ،اظهار داشت: باید موضوع آب توسط ذینفعان مدیریت شود.
نقدی گفت: وقتی ارزش واقعی آب مشخص شود هیچ فردی یک محصولی نمی کارد که در نهایت خوراک چهاربایان شود؛ درضلع شمالی آزاد راه کرج – قزوین در محدوده شهرستان ساوجبلاغ حفاری چاه ها در کنار تغییرکار بری ها به منابع آبی و زمین های کشاورزی خسارت وارد کرده است.

وی ادامه داد: البرز به عنوان کم وسعت ترین استان کشور۲ سد عمده دارد که بخشی از این منابع آبی به استان های همجوار یعنی تهران و قزوین می رود با این اوصاف باید برای گذر از یک تنش آبی جوانب احتیاط را در کشت ، صنعت و شرب در پیش گرفت.
طرح سازگاری با کم آبی

تنش آبی؛ وضعیتی که باید در البرز جدی گرفته شود


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به وضعیت وخیم منابع آبی استان اعلام کرد: طرح سازگاری با کم آبی در پس سه سال مطالعه و پیگیری در سطح ملی از سال گذشته با حمایت دولت سیزدهم در البرز اجرایی شده است.
داود نجفیان ادامه داد: در این طرح سه برنامه کلی شامل اجرای طرح جامع آبرسانی به مناطق کم آب ، احداث طرح های تغذیه مصنوعی برای دشت های استان و فرهنگساری عمومی دیده شده است.
وی ادامه داد: طرح جامع آبرسانی البرز که مطالعات آن از سال ۹۷ آغاز شد، از ابتدای امسال با حمایت دولت سیزدهم به اجرا درآمد؛ در مرحله نخست آبرسانی به ۲ شهرستان نظرآباد و اشتهارد که با تنش شدید آبی مواجه هستند در اولویت کاری قرار گرفتند.
نجفیان بیان داشت : در اجرای این طرح ۶۰ کیلومتر شبکه آب برای ۲ شهرستان مذکور احداث می شود که طبق برنامه، آبرسانی این ۲ شهرستان تا اوایل سال آینده تکمیل می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت : در کنار اجرای این طرح ، احداث مخازن مختلف ذخیره آب در دست اقدام قرار گرفته است.
وی بیان داشت : اکنون سهمیه برداشت آب از ۲ سد کرج و طالقان ۵۵ میلیون متر مکعب است که با اجرای طرح جامع آبرسانی این سهم به ۱۱۰ میلیون متر مکعب می رسد.
نجفیان گفت : تلاش ها بر این است تا پروژه ها به صورت جهادی اجرا شده و بار سنگینی از روی دوش سفره های زیر زمینی البرز برداشته شود ضمن آنکه برای مدت زمان ۳۰ سال تامین استان پایدار خواهد شد.

تنش آبی؛ وضعیتی که باید در البرز جدی گرفته شود


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز ، ضلع دوم طرح های سازگاری با کم آبی را ، اجرای پروژه آبخوانداری یا تغذیه مصنوعی دشت های استان توسط سیل بندهای بزرگ دانست و گفت : در این زمینه پنج پروژه بزرگ در دشت های ساوجبلاغ ، نظرآباد ، کرج و فردیس تعریف و اجرایی شده است.
وی اظهار داشت : حجم مخازن این سیل بندها بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب است که پروژه تغذیه ۲ دشت در ساوجبلاغ و نظرآباد به ظرفیت ۱۵ میلیون مترمکعب مراحل تکمیلی را می گذراند و پروژه تغذیه دشت فردیس با ظرفیت ۶۰ میلیون متر مکعب به پایان کار رسیده است ؛ همچنین پروژه تغذیه مصنوعی کرج هم امسال آغاز شده که به صورت جهادی در کمترین زمان تکمیل خواهد شد.
ضلع سوم طرح سازگاری و آنچه باید مردم بدانند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با تاکید بر این نکته که متولیان امور تمام توان خود را صرف احداث زیر ساخت های آبی در استان کرده اند ، خطاب به مردم البرز گفت : باید بدانیم در شرایط خشکسالی قرار داریم و اگر موضوع مدیریت آب را جدی نگیریم ، بسیاری از پروژه ها عقیم خواهند ماند.
نجفیان با بیان اینکه وضعیت سفره های زیر زمینی و سدهای استان مناسب نیست ، گفت : موضوع فرهنگ سازی ضلع سوم طرح سازگاری با کم آبی است که انتظار مصرف بهینه از سوی مردم برای برون رفت از تنش آبی را داریم .
وی با بیان اینکه افزایش منابع آبی به وضعیت بارش ها بستگی دارد، گفت : آنچه باید در شرایط خشکسالی مورد توجه همگان قرار گیرد این است که در بخش های مختلف کشاورزی ، باغداری ، صنعت و شرب باید به الگوها توجه داشت و از هدر روی آب جلوگیری کرد.

نجفیان گفت : از مهمترین برنامه های فرهنگسازی عمومی ،برگزاری جشنواره های آب با کمک تشکل های مردم نهاد در محله ها و طرح همیاران آب در مدارس استان است که به اجرا درآمده است.

البرزی ها مصرف آب را مدیریت کنند

تنش آبی؛ وضعیتی که باید در البرز جدی گرفته شود

مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز با اشاره به کاهش شدید بارندگی ها و سطح ذخایر آبی از مردم استان خواست برای برون رفت از تنش آبی ، مصرف آب را مدیریت کنند.

ذوالفقار مهدی زاده ادامه داد : اکنون میزان ذخایر آبی سطحی و زیر زمینی البرز کاهش یافته و از سوی دیگر امسال میزان بارندگی ها در سطح استان ناکافی بوده است؛ امیدواریم در روزهای آینده شاهد بارش رحمت الهی در استان البرز و سایر مناطق کشور باشیم اما نباید مصرف بهینه آب را فراموش کنیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب البرز با بیان اینکه تاکنون اقدامات موثری برای برون رفت از مشکل کم آبی در استان البرز صورت گرفته است، گفت: اکنون ۵۲ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب در البرز در دست ساخت است .

وی یادآور شد: البته برای تامین آب شرب مردم استان در زمان حاضر باید ۲۰۰ میلیون مترمکعب مخزن ذخیره آب داشته باشیم که امسال ۵۲ هزار مترمکعب و سال آینده ساخت ۶۲ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب هدفگذاری کرده ایم.

تنش آبی؛ وضعیتی که باید در البرز جدی گرفته شود

مهدی زاده در خصوص طرح های فرهنگسازی عمومی گفت : جشنواره نخستین واژه الفبا (آب ) در پایه اول دبستان مدارس استان البرز با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان البرز به اجرا درآمده است که در این جشنواره برنامه های ویژه ای برای آشنایی دانش آموزان با مفاهیمی همچون کم آبی، خشکسالی ّ رعایت الگوی مصرف آب آموزش داده می شود.
شرکت آبفای البرز حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک دارد ضمن آنکه سرانه مصرف آب در این استان به ازای هر ۲۰۵ لیتر اعلام شده که ۵۵ لیتر بالاتر شاخص کشوری است.

نکته پایانی

هرچند دستگاه های اجرایی استان البرز در تلاش هستند تا با اجرای طرح های جهادی مشکل کمبود آب در مناطق مختلف این استان را برطرف کنند اما وضعیت آبی کشور و البرز تحت تاثیر خشکسالی و کم بارشی دچار آسیب کلی شده که در این شرایط مصرف بهینه آب در بخش های کشاورزی ، صنعتی و شرب از مهمترین نکات کلیدی است.

کشاورزی مکانیزه و مجهز به شبکه آبیاری نوین در کنار بازچرخانی پساب ها برای بخش صنعت و کشاورزی می تواند از حجم مصارف آبی بکاهد.

سریال ۱۸۹۹؛ این اعداد هستند که روایت می‌کنند

۱۸۹۹ یک سریال آلمانی چندزبانه تاریخی، معمایی و ترسناک است که یانتیه فریزه و باران بو اودار برای نتفلیکس خلق کرده‌اند؛ زوج هنرمندی که پیش از این با سریال فوق‌العاده «تاریک» (Dark) محصول ۲۰۱۷-۲۰۲۰ خودی نشان دادند و قبل از آن با فیلم «من کی هستم» (Who Am I) شناخته می‌شدند که هم در گیشه سینماهای آلمان پرفروش شده بود و هم نامزدی جوایز بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را در جوایز سینمای آلمان ۲۰۱۵ کسب کرده بود. فصل اول سریال کنجکاوی‌برانگیز «۱۸۹۹» که هشت قسمت است، از ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان ۱۴۰۱) عرضه خواهد شد.

خلاصه داستان سریال ۱۸۹۹

این خلاصه داستان سریال ۱۸۹۹ است؛ سال ۱۸۹۹ یک کشتی بخار حاوی مهاجران، از لندن حرکت می‌کند و قاره اروپا را ترک می‌کند تا به سوی غرب و شهر نیویورک برود. مسافران که از تبارهای مختلف اروپایی هستند با امیدها و آرزوهای‌شان برای قرنی تازه و آینده‌ای نو در قاره‌ای جدید گرد هم آمده‌اند؛ اما سفر آن‌ها وقتی به شکل غیرمنتظره‌ای دگرگون می‌شود که یک کشتی مهاجران دیگر را به نام پرومتئوس/ پرومته پیدا می‌کنند که در آب‌های آزاد سرگردان است. آنچه آن‌ها در این کشتی – که چهار ماه مفقود شده بود – پیدا می‌کنند سفرشان به سرزمین موعود را به کابوسی هراس‌انگیز بدل می‌کند.

عوامل و بازیگران سریال ۱۸۹۹

خالقان: یانتیه فریزه و باران بو اودار، کارگردان: باران بو اودار، فیلمنامه‌نویسان: یانتیه فریزه و باران بو اودار و…، مدیر فیلمبرداری: نیکلاس سامِرِر، تدوینگران: دنیس باکتِر، آنیا زیمنس و…، آهنگساز: بن فراست

بازیگران: امیلی بیچام (مورا فرانکلین)، آنورین برنارد (دانیل)، آندریاس پیشمان (ایک لارسن)، ماچئی موسیاو (اولِک)، میگل برناردو، آنتون لِسِر و…

ماجرای تولید سریال از کجا شروع شد؟

سیزدهم نوامبر ۲۰۱۸ بود که خالقان سریال دیدنی «تاریک»، یانتیه فریزه و باران بو اودار، اعلام کردند که به موجب قراردادشان با نتفلیکس کار روی این پروژه را آغاز کرده‌اند. بو اودار در ژوییه ۲۰۲۰ بود که در صفحه اینستاگرام خود خبر داد که فریزه نگارش سناریوی قسمت اول و آزمایشی «۱۸۹۹» را به پایان رسانده است.

فریزه در گفت‌وگویی با «ددلاین هالیوود» توضیح داد که بحران مهاجرت اروپا و برگزیت چطور نگارش سناریو را تحت تاثیر قرار داده‌اند: «زاویه دید اروپایی سریال برای ما خیلی مهم بود نه‌فقط از حیث کارکرد داستانی‌اش بلکه شیوه‌ای که قرار بود کار را تولید کنیم. واقعا باید یک همکاری اروپایی شکل می‌گرفت و نه‌فقط ترکیب بازیگران که تمام عوامل باید از میان هنرمندان و متخصصان اروپایی انتخاب می‌شدند. ما احساس کردیم با تجربه سال‌های اخیر اروپا و افت‌هایی که این قاره دستخوش آن‌ها شده است، می‌خواهیم نقطه مقابل برگزیت و ملی‌گرایی‌ای را – که در کشورهای مختلف رشد کرده – به نمایش بگذاریم و به این ایده از اروپا و اروپاییان برگردیم که آن‌ها همه با هم کار می‌کنند و می‌آفرینند. وفاداری به فرهنگ‌ها و زبان‌های اروپایی هم بسیار اهمیت داشت و ما هرگز نمی‌خواستیم شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف داشته باشیم که همه به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. قصد ما این بود که در آنچه درباره صندوق پروژه باید بدانیم قلب اروپا کاوش کنیم، جایی که هر کسی از جایی می‌آید و به زبان خاصی صحبت می‌کند؛ و زبان تا حد زیادی فرهنگ و رفتار شما را تعریف می‌کند.»

سریال 1899 در فیلیمو

انتخاب بازیگران و فیلمبرداری

شانزدهم دسامبر ۲۰۲۰ خبر رسید که امیلی بیچام نقش اصلی سریال «۱۸۹۹» را بازی می‌کند و باقی ترکیب بازیگران هم به‌طور رسمی دوم مه ۲۰۲۱ اعلام شد؛ و البته با تاکید بر این موضوع که هر بازیگر به زبان بومی خودش صحبت خواهد کرد.

پیش‌تولید از ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ به صورت رسمی با یک هفته فیلمبرداری آزمایشی به منظور آزمودن لنزها آغاز شد. ابتدا قرار بود فیلمبرداری اصلی از اول فوریه ۲۰۲۱ شروع شود اما با سه ماه تاخیر همراه شد. در نهایت از سوم مه ۲۰۲۱ فیلمبرداری بیرون برلین آغاز شد. «۱۸۹۹» در استودیو بابلسبرگ (که صدها فیلم شاخص در آنجا خلق شده از جمله «متروپلیس» فریتس لانگ و «فرشته آبی» جوزف فون اشترنبرگ) و یک استودیوی تولید واقعیت مجازی جدید (که تحت نظر کمپانی فرعی بو اودار و فریزه با نام «دارک بِی» فعالیت می‌کند) فیلمبرداری شد. البته بخشی از فیلمبرداری هم – که در نوامبر ۲۰۲۱ به پایان رسید – در شهر لندن انجام شد.

آیا می‌دانید؟

  • این اولین پروژه‌ای است که صندوق سینمای آلمان (German Motion Picture Fund) بالاترین رقم حمایتی‌اش یعنی ده میلیون یورو را به ساخت آن اختصاص داد.
  • دو قسمت از «۱۸۹۹» اولین نمایش جهانی‌اش را در روز دوازدهم سپتامبر ۲۰۲۲ در چهل‌وهفتمین جشنواره تورنتو تجربه کرد.
  • فیلمبرداری در استودیویی بزرگ با ارتفاع ۲۳ فوت (حدود هفت متر)، ۷۵ فوت طول و ۴۵۰۰ فوت مربع فضای مانور برای فیلمبرداری و با فناوری پیشرفته‌ای مشابه سریال «مندلورین» (The Mandalorian) محصول دیزنی انجام شد. این فضای فیلمبرداری با یک پس‌زمینه ال‌ای‌دی پویا احاطه شده بود که در زمان واقعی با یک موتور بازی ویدیویی (Unreal Engine) تصاویرش پردازش می‌شد و با دوربین حرکت می‌کرد تا نتیجه یک پس‌زمینه واقع‌گرایانه از دریا و آسمان باشد تا این توهم به وجود آید که فیلمبرداری در فضای باز صورت گرفته است؛ و چون کل فرایند به صورت زنده فیلمبرداری می‌شد و جلوه‌های ویژه در زمان واقعی اضافه می‌شدند، دیگر نیازی به پرده سبز آنچه درباره صندوق پروژه باید بدانیم نبود و در نتیجه به‌شدت از حجم کارهای پس از تولید کاسته شد.

سریال 1899 در فیلیمو

حرف‌های خالقان و بازیگر اصلی سریال ۱۸۹۹

باران بو اودار: این سریال یک پازل سرگرم‌کننده است

  • هر کسی که می‌داند ما خالقان سریال «تاریک» هستیم، می‌تواند از این موضوع مطمئن باشد که «۱۸۹۹» هم سریالی عجیب‌وغریب، دیوانه‌وار و افسارگسیخته است. ما خودمان را تکرار نمی‌کنیم. واقعا از این کار متنفریم؛ اما برای تماشاگران یک پازل سرگرم‌کننده خواهد بود. ما دوباره به ریشه‌های رازگونه و اسرارآمیزمان برمی‌گردیم.
  • ما فیلمسازان خیلی سنتی‌ای هستیم. برای همین قرار بود فیلمبرداری در لوکیشن‌های واقعی متعدد صورت بگیرد اما فراگیری جهانی کووید-نوزده به‌شدت همه چیز را تحت تاثیر قرار داد و ما در این باره صحبت کردیم که چطور می‌شود چنین پروژه‌ای به وسعت اروپا را در چنین روزگاری کار کرد؛ و البته که به‌سرعت متوجه شدیم که بدترین ایده است و به این زودی‌ها امکانش مهیا نخواهد شد. برای همین به چنین شیوه جدیدی از فیلمسازی (با کمک واقعیت مجازی) روی آوردیم. ما برای شناخت بهتر این فناوری با گروه ساخت «مندلورین» از جمله بری باز ایدوئین (مدیر فیلمبرداری) گفت‌وگو کردیم. بدیهی است که برای همه ما سازندگان سریال، چالش‌برانگیز بود اما ما عاشق چالش‌ها هستیم و می‌خواستیم برای این سریال آن‌ها را امتحان کنیم.

یانتیه فریزه: سایر زبان‌ها را هم دوست داشته باشید

  • شیوه فیلمسازی با واقعیت مجازی واقعا به فیلمسازان کمک می‌کند تا به‌گونه‌ای متفاوت به داستان‌ها فکر کنند. وقتی کار با این فناوری را شروع می‌کنید باعث می‌شود صحنه‌ها را هم به گونه متفاوتی بنویسید. این فناوری شما را قادر می‌کند در قلمروهایی کاوش کنید که در صحنه‌ها و لوکیشن‌های طبیعی نمی‌توانید انجام‌شان بدهید.
  • تجربه واقعا شگفت‌انگیزی بود که هر کسی به زبان خودش صحبت می‌کرد و از اسپانیایی تا فرانسوی و لهستانی سر صحنه شنیده می‌شدند و بازیگرانی از ملیت‌های مختلف یک جا جمع شده بودند. امیدوارم این سریال باعث شود انگلیسی‌زبانان سایر زبان‌های دیگری را هم یاد بگیرند و دوست‌شان داشته باشند.

امیلی بیچام: مثل تجربه حضور در یک زمین بازی غول‌آسا بود!

  • به زندگی‌ام قسم می‌خورم که سناریوی این سریال برای من شبیه هیچ سناریوی دیگری نبود که تا امروز خوانده‌ام! برای همین باید به گونه‌ای متفاوت هم خودم را آماده می‌کردم.
  • افسوس که خیلی در یادگیری زبان بی‌استعدادم. دارم تلاش می‌کنم آلمانی یاد بگیرم اما همه انگلیسی را خوب صحبت می‌کنند! من که با خودم وانمود می‌کنم بهتر از آن که می‌توانم به زبان آلمانی صحبت می‌کنم اما واقعا می‌خواهم وقت بگذارم و این زبان را بالاخره درست یاد بگیرم.
  • این درست که ما با فناوری جدیدی و واقعیت مجازی کار کردیم اما واقعا روی یک کشتی بودیم که تکان می‌خورد و حال‌مان را بد می‌کرد. البته به اندازه نمونه واقعی‌اش بد نبود… از یک سو واقعا مثل حضور در یک دنیای واقعیت مجازی بود و از سوی دیگر، مثل تجربه حضور در یک زمین بازی غول‌آسا. به‌علاوه، کل صحنه قابلیت چرخش را داشت و زمانی که قرار بود زاویه دوربین عوض شود دیگر زمانی طولانی صرف نمی‌شد و چون پرده‌های ال‌ای‌دی غول‌آسای پس‌زمینه حرکت نمی‌کردند فقط خود صحنه با امکان جابه‌جایی ساخته شده بود که به‌سرعت اتفاق می‌افتاد.

برگرفته از منابع مختلف از جمله ددلاین، امپایر، ویکی‌پدیا و آی‌ام‌دی‌بی

توضیح عرضه رمز رمز: عرضه در گردش، حداکثر و کل

Crypto token supplies explained: Circulating, maximum and total supply

حجم در گردش، حداکثر عرضه و عرضه کل همه شاخص‌های مهمی برای سرمایه‌گذاران برای کشف قیمت هستند. در اینجا بدانید که آنها چیست و چگونه می توانید از آنها استفاده کنید.

آنچه خواهید خواند

عرضه کل و حداکثر و عرضه در گردش

گردش و حداکثر عرضه در استفاده خود به یک اندازه مهم هستند و درک معنی و عرضه کل آنها می تواند به ارزیابی تاثیر قیمت ارزهای دیجیتال کمک کند.

اینکه قیمت‌ها در آینده چگونه تغییر خواهند کرد، ارزیابی مهمی برای سرمایه‌گذارانی است که می‌توانند استراتژی‌های مختلفی را بسته به عملکرد هر شاخص نسبت به عرضه کل برنامه‌ریزی کنند. عرضه کل و در گردش می تواند در طول زمان تغییر کند، بنابراین ضروری است که از آخرین پیشرفت های پروژه خود به روز باشید.

خلاصه ای از تفاوت های بین عرضه کل، حداکثر عرضه و عرضه در گردش در جدول زیر ارائه شده است.

عرضه کل در مقابل حداکثر عرضه در مقابل عرضه در گردش

سکه‌ها یا توکن‌های ارزهای دیجیتال را می‌توان به راحتی با سهامی که در بازار سهام معامله می‌شوند مقایسه کرد، زیرا قیمت‌های آن‌ها شرایط عرضه و تقاضا را منعکس می‌کند. هر چه تعداد سکه ها بیشتر باشد، تقاضای بیشتری برای افزایش قیمت مورد نیاز است.

عرضه کم به معنای کمبود توکن (1 سهم) است و اگر تقاضا زیاد باشد، قیمت آن می تواند افزایش یابد. از سوی دیگر، اگر تقاضا برای یک ارز دیجیتال کم باشد اما عرضه زیاد باشد، ممکن است قیمت آن کاهش یابد.

عرضه کل چیست؟

کل عرضه توکن با افزودن عرضه در گردش به تعداد سکه هایی که استخراج شده اند اما هنوز در گردش نیستند محاسبه می شود.

به عنوان مثال، برای سکه هایی که برای شرط بندی پاداش رزرو شده اند، از قبل ضرب شده اند. با این حال، آنها در پروتکل پروژه قفل شده اند و تنها در صورتی توزیع می شوند که سهامدار شرایط خاصی را داشته باشد.

نمونه دیگر زمانی رخ می دهد که یک پروژه ارز دیجیتال جدید شروع می شود و تعداد توکن های صادر شده با تعداد توکن های توزیع شده برابر نیست. این نوع اقدامات معمولاً برای همگام شدن با تقاضا و جلوگیری از عرضه بیش از حد ارزهای دیجیتال انجام می شود که در نتیجه می تواند تأثیر منفی بر قیمت ها بگذارد.

همچنین می‌تواند نشانه‌ای باشد که توسط یک توسعه‌دهنده در راه‌اندازی بلاک چین به عنوان یک پیش معدن برای استفاده به عنوان سرمایه توسعه ایجاد شده است، اما هنوز در گردش نیست. علاوه بر این، سکه‌ها یا توکن‌های سوخته در مجموع عرضه گنجانده نمی‌شوند، زیرا با ارسال توکن به‌طور دائم حذف می‌شوند و برای همیشه به آدرسی که در آن سوزانده شده است قفل می‌شوند و هیچ‌کس نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

بسته به قوانین پروتکل کریپتو، کل عرضه توکن را می توان افزایش داد. برای مثال، برای بیت کوین، عرضه کل 21 میلیون سکه بدون حداکثر توافق برای تغییر پروتکل قابل تغییر نیست. با توکن های دیگر، توسعه دهندگان ممکن است بتوانند قوانین تامین پروتکل را با برنامه ریزی قبلی متغیرهای قرارداد هوشمند تغییر دهند.

حداکثر عرضه چقدر است؟

حداکثر عرضه یک ارز دیجیتال، تعداد کل توکن هایی است که تا به حال استخراج شده است و معمولاً زمانی که بلوک پیدایش ایجاد می شود، تعریف می شود.

حداکثر عرضه بیت کوین به 21 میلیون محدود شده است و در حالی که هر چیزی ممکن است، به دلیل پروتکل سختگیرانه و کد تعبیه شده در آن، دیگر بیت کوین استخراج نمی شود. سایر ارزهای رمزپایه حداکثر عرضه را ندارند، اما گاهی اوقات محدودیت‌هایی برای ایجاد تعداد سکه‌های جدید در یک سرعت مشخص دارند، همانطور که در مورد اتر وجود دارد.

از سوی دیگر، استیبل کوین‌ها تمایل دارند حداکثر عرضه خود را همیشه ثابت نگه دارند تا از شوک‌های عرضه که می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد و باعث نوسان بیش از حد آنها شود، جلوگیری کنند. ثبات آنها توسط دارایی های ذخیره وثیقه یا الگوریتم های ایجاد شده برای کنترل عرضه از طریق فرآیند سوزاندن تضمین می شود.

سکه‌های مبتنی بر الگوریتم برای حفظ قیمت ثابت طراحی شده‌اند، اما در برابر خطر de-pegging آسیب‌پذیر هستند، که یک نقطه ضعف است. همچنین، استیبل کوین‌های غیرالگوریتمی مانند تتر ممکن است در معرض خطر depegging قرار بگیرند، همانطور که در ژوئن 2022 اتفاق افتاد و حتی سکه‌هایی را که قرار است اطمینان بیشتری ارائه دهند، در معرض خطر قرار دهند.

دو معیار دیگر – عرضه در گردش و کل – نیز بر قیمت‌های توکن تأثیر می‌گذارند، اما به میزان کمتری از حداکثر عرضه. هنگامی که ارز دیجیتال به حداکثر عرضه خود برسد، دیگر نمی توان سکه آنچه درباره صندوق پروژه باید بدانیم آنچه درباره صندوق پروژه باید بدانیم جدیدی ایجاد کرد. در آن صورت دو نتیجه اصلی حاصل می شود.

  • ارزهای دیجیتال به طور فزاینده ای کمیاب می شوند و در نتیجه، اگر تقاضا از عرضه بیشتر شود، ممکن است قیمت آنها افزایش یابد.
  • ماینرها برای دریافت پاداش برای مشارکت خود باید به کارمزد متکی باشند.

بیت کوین برای رسیدن به حداکثر عرضه 21 میلیون سکه در سال 2140 محاسبه می شود، زیرا کل عرضه از طریق فرآیندی به نام نصف شدن نصف می شود. بنابراین، پاداش بلوک تورمی هر چهار سال به نصف کاهش می‌یابد و آن را تبدیل به یک ارز دیجیتال کاهش‌دهنده می‌کند.

عرضه در گردش چیست؟

عرضه در گردش یک ارز دیجیتال به تعداد توکن هایی اشاره دارد که در هر زمان معین در بازار در گردش هستند و برای معامله در بازار در دسترس هستند.

شاخص عرضه در گردش برای تعریف ارزش بازار یک ارز دیجیتال خاص و توصیف اندازه اقتصادی آن استفاده می شود. ارزش بازار یک ارز دیجیتال با ضرب قیمت هر واحد در تعداد تمام سکه های موجود در بلاک چین به دست می آید. این شامل اقلام گم شده یا مصادره شده است.

نمونه بیت کوین و خالق آن ساتوشی ناکاموتو تا حدودی نمادین است. او در اوایل میلیون ها بیت کوین استخراج کرد، اما هرگز آنها را جابجا نکرد. دلیل چنین تصمیمی هر چه باشد، همه این بیت کوین ها همچنان در گردش کل ارزهای دیجیتال گنجانده شده اند.

Market Cap دارای زیرمتری به نام Realized Market Cap است که قیمت سکه را در زمان آخرین حرکت به جای ارزش فعلی محاسبه می کند. ارزش بازار واقعی شامل سکه هایی نمی شود که در بلاک چین گم شده یا غیرفعال شده اند، بنابراین تاثیر قیمت را کاهش می دهد.

برخی از ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین در عرضه محدودی هستند و گردش آنها تنها با استخراج قابل افزایش است. از سوی دیگر، توسعه‌دهندگان توکن‌های متمرکزتر می‌توانند با انتشار فوری آن‌ها، عرضه در گردش را افزایش دهند، مانند بانک مرکزی.

عرضه در گردش نیز می تواند با فرآیندی به نام سوزاندن کاهش یابد. این به معنای از بین بردن سکه ها با ارسال آنها به کیف پولی است که کلید آن در دسترس کسی نیست. به همین دلیل، متریک عرضه در گردش باید به نوعی تقریبی در نظر گرفته شود.

تامین توکن کریپتو چیست؟

عرضه توکن کریپتو مشخص می‌کند که در یک زمان معین چه تعداد سکه ارز دیجیتال وجود دارد و می‌تواند عرضه در گردش، حداکثر یا کل باشد.

کل عرضه ارز رمزنگاری شده به کل عرضه در گردش و سکه های قفل شده در امان اطلاق می شود، یک قرارداد هوشمند که در آن دارایی ها به طور موقت توسط اشخاص ثالث نگهداری می شوند تا زمانی که برخی شرایط توافق شده برآورده شوند. حداکثر عرضه حداکثر تعداد توکن هایی است که می توان ایجاد کرد و عرضه در گردش تعداد توکن هایی است که وجود دارد و می توان در بازار معامله کرد.

همه شاخص‌های عرضه ارزهای دیجیتال برای تعیین توزیع توکن، تقاضا و ارزش بازار مهم هستند. آنها می توانند بر قیمت ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارند و معیارهای ضروری برای سرمایه گذارانی هستند که می خواهند یک پروژه را ارزش گذاری کنند.

برخلاف ارزهای فیات که بانک‌های مرکزی می‌توانند آزادانه آن‌ها را چاپ کنند، بیشتر توکن‌های رمزارز دارای عرضه از پیش تعیین‌شده‌ای هستند که نمی‌توان آن‌ها را به دلخواه افزایش یا کاهش داد. عرضه توکن می‌تواند به سرعت آزاد شود، اما بیشتر ارزهای دیجیتال مانند سکه‌های اثبات کار (PoW) استخراج می‌شوند یا به مرور زمان در مورد سکه‌های اثبات سهام (PoS) ضرب می‌شوند.

برخی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC) دارای عرضه محدود 21 میلیون سکه هستند. سایر ارزهای دیجیتال دارای حداکثر عرضه هستند اما عرضه محدودی ندارند. به عنوان مثال، عرضه اتر (ETH) مانند بیت کوین محدود نیست، اما پس از ادغام، انتشار سکه جدید به 1600 ETH در روز تعیین شد.



اشتراک گذاری

دیدگاه شما

اولین دیدگاه را شما ارسال نمایید.